
http://www.ve.org.za Open Access

Verbum et Ecclesia 
ISSN: (Online) 2074-7705, (Print) 1609-9982

Page 1 of 9 Original Research

Read online:
Scan this QR 
code with your 
smart phone or 
mobile device 
to read online.

Authors:
Johannes D. Froneman1 
Christo J. Lombaard2 

Affiliations:
1School of Communication 
Studies, Faculty of 
Humanities, North-West 
University, Potchefstroom, 
South Africa

2Department of Christian 
Spirituality, School of 
Humanities, University of 
South Africa, Pretoria, 
South Africa

Corresponding author:
Christo J. Lombaard, 
christolombaard@gmail.com

Dates:
Received: 27 July 2020
Accepted: 13 Oct. 2020
Published: 17 Dec. 2020

How to cite this article:
Froneman, J.D. & Lombaard, 
C.J., 2020, ‘Peace-seeking 
Afrikaans editors in the 
apartheid era: Journalistic 
perspectives in a theological 
framework’, Verbum et 
Ecclesia 41(1), a2133. 
https://doi.org/10.4102/
ve.v41i1.2133

Copyright:
© 2020. The Authors. 
Licensee: AOSIS. This work 
is licensed under the 
Creative Commons 
Attribution License.

Introduction
In the decades before the demise of apartheid, the South African press, specifically the English-
language newspapers, was at the forefront of the non-violent struggle for justice and freedom 
for all (see, e.g. Gibson 2007:60–64; Heard 1990:160–164; Manoim 1996; Mervis 1989:453–465; 
Shaw 1999:288–305; Tyson 1987, 1993). In contrast, the Afrikaans press mostly supported the 
National Party (NP), that is, the government of the day (see, e.g. Cillié 1992:457–486; Louw 
2015:116–120; Richard 1986:97–105; Scholtz 2015:27–38).

However, some Afrikaans journalists had in many ways actively opposed some, though not all, of 
the apartheid laws and practices. This they at times did in a confrontational or adversarial manner; 
others chose what could be called a more careful or painstaking approach. This article takes note 
of five editor-journalists from both groups, indicating the diversity of their attempts at promoting 
peace in South Africa by means of their active support for a more just society. Schalk Pienaar 
(Die Beeld and Beeld), Willem de Klerk (Die Transvaler and Rapport), Frits Gaum (Die Kerkbode), 
Doret Jansen (Western Transvaal Record [WTR]) and Max Du Preez (Vrye Weekblad) practiced 
journalism which was not consistent with what is usually regarded as ‘peace journalism’, but it is 
demonstrable that they promoted peace in a fundamental way – each in their own way.

This aspect of peace can be founded on various philosophical or theological groundings. As we 
know from the work of, for instance, Carl Schmitt (1922 [1934], 1970 [2008]; cf. Lombaard 2019:1–6), 
there is no important political concept without its metaphysical parallel, which counterpart 
functions usually as implicit motivation or underlying support for modern political ideas and 
actions. In the case of South Africa, being such a highly religious country, which religiosity is most 
firmly established within the Christian traditions (with these demographic figures traced in the 
Froise editions from 1986 onwards), such implicit groundings (cf. Bailey 2012) can be sought 
within biblical-theological impulses towards peace and justice (a combination of concepts brought 
influentially into focus within the 1980s South African political context in Nolan 1982). In this 
contribution, therefore, the works of these five editor-journalists, taken together, are placed within 
a theological interpretative framework.

Four matters here outline the scene to be described below:

•	 The editors we focus on here may not necessarily be categorised as the ‘best’ or most 
progressive journalists of their time. The choice of these five rather represents a purposive 
sample of those Afrikaans journalists who took a specific stand and have thus contributed to 
the eventual change in the trajectory of South African politics. They worked for various media 

In this study, the ethical-journalistic contributions of five apartheid-era Afrikaans language 
newspaper editors are taken into review: Schalk Pienaar (Die Beeld and Beeld), Willem de Klerk 
(Die Transvaler and Rapport), Frits Gaum (Die Kerkbode), Doret Jansen (Western Transvaal Record) 
and Max Du Preez (Vrye Weekblad). Their ethical-journalistic contributions are described, 
keeping in mind the constraints within which they operated in these five diverse newspapers. 
Based on Christian historical-theological considerations, evaluative remarks are made, en route 
to promoting ethically sound journalism.

Intradisciplinary and/or interdisciplinary implications: The use of central theological ideas 
and/or a theological framework to evaluate aspects of societal ethics in the practice of 
journalism, here more specifically in the history of Afrikaans journalism, is explored.

Keywords: ethical journalism; Christian evaluation; apartheid-era journalism; Schalk Pienaar; 
Willem de Klerk; Frits Gaum; Doret Jansen; Max Du Preez.

Peace-seeking Afrikaans editors in the apartheid era: 
Journalistic perspectives in a theological framework

Read online:
Scan this QR 
code with your 
smart phone or 
mobile device 
to read online.

http://www.ve.org.za�
https://orcid.org/0000-0003-1680-4313
https://orcid.org/0000-0003-0019-4717
mailto:christolombaard@gmail.com
https://doi.org/10.4102/ve.v41i1.2133�
https://doi.org/10.4102/ve.v41i1.2133�
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.4102/ve.v41i1.2133=pdf&date_stamp=2020-12-17


Page 2 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

houses, edited a range of publications (dailies, Sunday 
papers, a community paper, a church weekly and an 
anti-establishment political weekly) and did so over a 
significant period of time.

•	 It must additionally be stressed that some of the 
publications they were associated with had long 
apartheid-supporting histories (see, e.g. Olivier 1998; 
Scholtz 2015). What is important here, although, as was 
stated above, is that these five editors each contributed 
significantly to a change in political direction at 
their  respective publications, and thus with regard to 
Afrikaans journalism in general.

•	 Although we will focus on five editors and their 
publications and the role that they each played in 
preparing its (white) Afrikaans readers for fundamental 
political, social, cultural and theological changes, the 
contributions of other Afrikaans editors are naturally to 
be acknowledged too. Although contributions by some or 
all of the five editors may be regarded by critics as too 
little, too late, they did play a demonstrable role in 
preparing the stage for the incremental changes that 
predated the decisive announcement by President FW de 
Klerk on 02 February 1991.

•	 It must certainly be noted too that some Afrikaans-
speaking journalists were also prominent as political 
reporters and as editors at anti-apartheid English 
newspapers.

As should be clear from these four points that this article 
acknowledges the complexity of the earlier journalistic 
landscape, along with the varied ways journalists attempted 
to influence the Afrikaans public, some of whom were 
also readers of the English language press. It was, after all, 
they (the white Afrikaans voting public) who had a 
decisive electoral say in ending the apartheid system, when 
they voted Yes to fundamental changes in a white-only 
referendum in 1992.

The selected editors are here not discussed in chronological 
order. We rather focus firstly on the journalist who, at 
face  value, can be regarded as having been most closely 
associated with a form of peace journalism or developmental 
journalism, and we close with the most adversarial of the 
five editors, one who put his personal well-being on the line 
in order openly to  confront the apartheid government 
and  its repressive laws.  The editors’ work is briefly 
discussed within the said theoretical possibilities, followed 
by a theological perspective on their journalism as an 
interpretative framework.

The latter theological perspective will now be outlined.

The interpretative frame
The differing journalistic endeavours are below discussed 
and evaluated, particularly from the widely held theological 
view that peace cannot be achieved unless justice is prevalent 
in a society. The foundational Christian tenet of seeking peace 
through justice is thus firstly explored here, in order to form 

an interpretative framework for evaluating these five editors’ 
contributions to justice and peace in South Africa (which was 
part of the Nolan 1982 publication). This article therefore has 
a strong interdisciplinary flavour: the journalistic activities 
are contextualised within political developments but are 
interpreted in view of theologically informed perspectives.

Furthermore, the focus on these journalistic efforts is 
particularly relevant as a balancing counterpoint to the 
influential role Christians as individuals and the churches as 
institutions to a substantial extent played in the formulation 
and justification of apartheid, as was also the case with its 
rejection (e.g. variously, Du Toit 1959; Kinghorn 1986; 
Maimela 1987; Mbiti 1986; Moila 1991:25–36; Mosala 1987; 
Motlhabi 1987:1–14; Ngcokovane 1989; Serfontein 1982; 
Villa-Vicencio 1977, 1988). Whilst it seems all too often easy 
to sketch past eras monochromatically in the light of the 
central truths of the present, it is historiographically more 
honest to portray the diversity that was fully a part of a now 
bygone era (cf. Lombaard 2001:69–87), in trying to 
acknowledge something of the complexity of matters that 
had been at stake. Each period has its alternative trajectories 
of thoughts and actions, the textures of which may well have 
been repressed to a substantial extent by the dominant truths 
of that day. We should for the sake of both historical 
thoroughness and evaluative fairness not allow that such 
dominant truths are carried forward into our time, blinding 
us to the nuances of then and feeding only the dominant 
discourses of now.

Diversity is namely an important, central characteristic to all 
important matters related to religiosity. Only on the fringes 
of fundamentalisms, both religious and anti-religious, are 
monochromatic views held and held forth regarding matters 
of faith, past and present. Contestation is a natural corollary 
of importance, with as its alternatives suppression during 
the time history plays out and superficiality in later 
historiography. With important matters of faith and justice, 
how could that be different?

A few examples from the history of Christianity, briefly 
illustrated, will suffice to illustrate this diversity. These 
instances cannot at all be discussed in any depth here. They 
are chosen from research insights, here summarised, on 
different epochs relating to the Christian historical-theological 
stream, merely to give an indication that romanticised pasts 
of imagined unity within this religious identity, never existed. 
Rather, to take here one step further the conclusion in 
Lombaard 2011:13–14, firstly now quoted before elaborated 
upon:

•	 when, for instance, ancient Israel in the last half-
millennium BCE tries to construct a larger than life Moses 
figure with which to attempt the unification of its various 
Yahwisms

•	 when, for instance, the Christian church in the first 
century CE tries to construct miracle stories around the 
birth of Jesus of Nazareth, in order to prove to their 
contemporaries that he is He

http://www.ve.org.za�


Page 3 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

•	 when, for instance, the post-Constantinian church tries to 
construct a highly hierarchical view of God and of church 
in order to cast the Western world as an eternal city (state) 
of God

•	 when, for instance, the later Enlightenment European 
society (and all societies around the world touched by it) 
tries to construct a Christianity eminently suited to the 
rationality it holds so dear

•	 when, for instance, South American and African 
theologians since the middle of the 1900s try to construct 
a God that is less European and more revolutionary, 
which will destroy oppressive structures of society and 
bring greater freedom to the disempowered

•	 when, for instance, an artist or a preacher in our time tries 
to construct a Jesus who is HIV-positive, in order to say 
something meaningful about the major pandemic of our 
age then

•	 all those attempts are equally valid, inasmuch as they try 
to give expression to certain theological truths for that 
specific society within its particular time frame and then

•	 all those attempts are equally invalid, inasmuch as 
the  (intentional or unintentional) endeavour to be 
contextually relevant renders theological truths that are 
highly meaningful within a circumscribed set of 
circumstances, but which are then elevated to the status 
of all-encompassing truths, so that they on their part 
become oppressive truths, forced onto contexts foreign to 
the value they had.

The last two bullets above, the conclusions, seek together to 
demonstrate from the aforegoing that awareness of past 
contexts softens harsh truth claims from and on those areas, 
on the one hand. On the other hand, such awareness opens 
the eyes for the difficulties people in each age have in giving 
expression to convictions in the face of personal and social 
limitations. As valid as this is within the domain of religion, 
as valid is it within the domain of journalism.

These brief examples further serve to illustrate that through 
contestation emerges some sense of the ‘good’, with the latter 
understood both in its moral sense as the life-of-value as 
pursued in the philosophical traditions of the past three 
millennia in the Western-Christian tradition (cf. Dallmayr 
2007), and in the sense of the concrete well-being of 
individuals and groups within society – a research theme of 
much currency in recent years (cf. eds. Miner & Dowson 
2016). Seen from a perspectival distance, journalism and 
theology namely share the phenomenological trait that both 
pursue this ‘good’ in society. Precisely, this phenomenological 
trait held in common enables fruitful comparisons between, 
or coordination of, these two aspects of current human 
existence. The means by which journalism and theology 
respectively pursue this good in society are admittedly quite 
different. Furthermore, the respective objectives may not 
always coincide and may in fact be at odds with one another 
– with the latter that on its part constitutes yet another 
instance of contestation as a sign of diversity, which has been 
the essence of the argument immediately above, in pursuing 

the good in society. This has in fact been institutionally 
recognised where students of journalism, theology and 
sociology had been trained together. As important for the 
purposes here, although, is that the phenomenological 
orientation just indicated facilitates an evaluative or 
interpretative framework from theology on journalistic 
activities. The broadly shared Western-Christian cultural-
historical setting of these two aspects further enables such an 
interpretative framework.

With South Africa being both a highly religious and a highly 
diverse society, the contentious matters of race and rights, 
of politics and justice had, and will, with no surprise reflect 
different approaches to any matter. All the editors to be 
discussed below functioned within such a matrix of 
religious and political diversity, and reflected either 
purposely or less directly, via influence on inter alia their 
sense of justice, these impulses from faith. The ideals of 
value-free objectivity and of religion-free modernity 
(cf.  Latour 1993:10–12, 46–48) were never part of the 
intellectual, professional and existential lifeworlds in which 
these editors worked. To be sure, a number of them had 
strong religious commitments, with two having been church 
pastors, one before and one during their respective 
editorships. To employ the framework of religious diversity 
in seeking justice and peace as a network of interpretation 
of these editors is therefore fully cogent.

The work of the said five editor-journalists is investigated 
here in light of the widely held tenant that peace is in final 
analysis only possible where a significant degree of justice 
prevails (König 2006:491; Nürnberger, Tooke & Domeris 
1989:11; Van Wyk 2008:1175).

The peace referred to here is thus more than a superficial 
absence of conflict, but something deeper. It presupposes an 
active search for justice – even if it results in non-violent 
conflict, thus a contestation of ideas in search of truth.

One could argue that no peace is possible without some 
conflict of ideas, which is obviously prevalent in journalism. 
In fact, journalism sometimes provides the catalyst for such 
debates. Therefore, the search for peace through justice can 
be described as a manifestation of peace journalism.

However, could any journalism which did not fundamentally 
oppose apartheid in all its manifestations, in any way be 
equated with peace and justice? What are the implications 
of this for historiography? How should we assess the 
journalism of another era? We revisit these questions in the 
conclusion below.

The struggle for justice and peace: 
Five case studies
Doret Jansen
South Africa’s first fully democratic elections in 1994 were 
preceded by widespread violence and uncertainty (Giliomee 
2004:593–610). Newspaper headlines at the time reflected 

http://www.ve.org.za�


Page 4 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

this, for example, ANC beloof nog geweld (ANC promises 
more violence, Beeld, 13 April 1993). In the Klerksdorp–
Orkney–Stilfontein–Hartbeesfontein area, the tension was 
also prevalent, but roleplayers experienced it differently 
(Koppejan 2005:130). In this context, the group editor of three 
community newspapers, Doret Jansen, promoted peace in 
her community by reporting positive news about the coming 
elections and about the community in general. She also 
actively participated in or supported various community 
initiatives (Koppejan 2005:134–135). Her contribution is thus 
placed towards the very end of the apartheid era, just before 
the April 1994 elections which elevated Nelson Mandela to 
the presidency of a fully democratic South Africa.

In several editorials in her flagship paper, WTR Jansen put 
forcefully forward her viewpoint that it was not sufficient 
merely to reflect her community in the newspaper (WTR 17–18 
June 1993). She therefore encouraged her readers to become 
actively involved in the run-up to the elections (WTR 15–16 
July 1993). She also requested leaders to ignore personal 
differences (WTR 05–06 August 1993), having the foresight to 
predict that the elections were not going to be perfect and 
that readers would have to accept this (WTR 31 December 
1993). She also pleaded that both apartheid and the one-settler, 
one-bullet approach should make way for a spirit of 
reconciliation (WTR 14–15 April 1994).

In its reports, the WTR covered the Western Transvaal Peace 
Committee (WTR 13–14 May 1993) and other similar 
initiatives (e.g. WTR 17–18 June 1993; WTR 26–27 August 
1993; WTR 31 March–01 April 1994). In special supplements, 
political parties’ views were given air. Elements of nation-
building could repeatedly be identified in the WTR reportage, 
reflecting Jansen’s intuitive support for the development 
model for journalism (see McQuail 1987:119–121), thus a 
positive, constructive role within a precarious political 
climate.

In the two free newspapers, similar content was found. 
The  supplements Active Voice and Election ’94 called on 
black readers to participate actively (Koppejan 2005:114–116). 
In news reports, the peace messages were given prominence, 
for example, an article titled ‘Pray for peace’ (Lentswe 
27 Augustus 1993). However, both Lentswe and the KR carried 
no editorial comment, and therefore gave less editorial 
prominence to the elections, reflecting a careful strategy on 
the part of the editor in taking the various readerships into 
consideration. The readership of the WTR and KR would 
namely have included substantial constituencies with fears 
and misgivings about the dawning new South African era, 
whereas the typical reader of Lentswe would have expected to 
gain much in the new political dispensation.

As an experienced, multi-award-winning editor, Jansen 
understood the a-political tradition of community newspapers. 
She however also realised that, given the historic political 
moment in South Africa, the old approach would not 
be  adequate. Whilst she shunned a party-political stance, 
she did choose sides – for peace via understanding and for 

acceptance of a new dispensation which promised human 
rights and dignity for all, that is, in favour of justice.

After her untimely death in 2002, Jansen was hailed by all 
sectors of the community (North West Record 10–11 October; 
Monama 2002:4). Jansen certainly broke the mould of the 
‘neutral’ local editor too afraid to get involved in socio-
political developments.

Frits Gaum
Dr Frits Gaum worked as a pastor-journalist whilst editing 
the oldest Afrikaans publication, Kerkbode, from 1986 to 2004. 
Here, at the official newspaper of the largest church amongst 
Afrikaners, the Dutch Reformed Church (NG Kerk), he 
played a careful yet distinct role in promoting peace through 
justice. As 17th editor of the publication, Gaum offered 
qualified support to the fundamental changes that were 
sweeping the country during his editorship (Froneman 2015; 
Gaum 2004a:8; Olivier 1998:191–195, 219)

Gaum’s position was in this respect unenviable, as his church 
was by no means a beacon of reform, housing as it did many 
supporters of the Conservative Party (later the Freedom 
Front) who rejected the 1994 constitution and what it entailed. 
However, Gaum insisted that he had the right to voice an 
opinion within the church (Gaum 2004b; Heyns 1989; Olivier 
1998:215; Rosenfeld 2001). Late in the 1980s, he, for instance, 
criticised the state of emergency (Olivier 1998:203–206). 
However, as Rosenfeld (2001:107–117) argued, Gaum viewed 
the grievances of ordinary black people as something apart 
from the revolutionary forces (Die Kerkbode 22 April 1987 and 
16 February 1990, as quoted by Rosenveld 2002). Gaum later 
acknowledged that he had indeed viewed black people’s 
needs and demands too theoretically. He was thus by no 
means another Beyers Naudé, who had broken with the 
church and Afrikaner establishment in the early 1960s and 
supported the liberation cause with great courage (cf. Villa-
Vicencio 1996:218–231).

Gaum did however play a meaningful role in the slow move 
away from apartheid by the NG Kerk. After the general 
synod of 1990 and the Rustenburg church conference (cf. NIR 
News 1990), DieKerkbode summarised the situation as follows: 
‘Now all concerned know: the official Dutch Reformed 
Church acknowledges that apartheid is a sin and it confesses 
as wrong its part in the implementation of the policy’ 
(translated; Die Kerkbode 16 November 1990, as quoted by 
Olivier 1998:200). It was Gaum’s task, as an editor of the 
official publication of the NG Kerk, to publicise the fact that a 
line had been drawn through the church’s theological support 
of apartheid.

Gaum (1997) wrote on this in Die verhaal van die Ned Geref Kerk 
se reis met apartheid, 1960–1994 (The story of the Dutch Reformed 
Church and its journey with apartheid, 1960–1994), which was 
submitted to the Truth and Reconciliation Commission (TRC) 
(Olivier 1998:200–201). However, the church did not officially 

http://www.ve.org.za�


Page 5 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

sanction this witness (Meiring 2003:250–207). In DieKerkbode, 
Gaum gave extensive coverage to the TRC and encouraged 
readers to take cognisance of what transpired at these 
sessions (see Thesnaar 2013:54–66).

Regarding structural unity within the family of Dutch 
Reformed churches (which was a matter which lay, in a 
strong sense, at the heart of the apartheid ideology or 
theology), Gaum took a strongly positive stance in favour of 
unity (Olivier 1998:208). He furthermore allowed space in Die 
Kerkbode for a long-running debate on the Belhar Confession 
(cf. eds. Plaatjies-Van Huffel & Modise 2017), which was 
closely related to the church unity issue (Olivier 1998:208, 
209). Later Gaum would concede that this effort had been in 
vain (Gaum 2010:95–103).

Gaum also posed critical questions about the Day of the 
Covenant, for long an integral part of apartheid theology 
(cf. Coetzee 1984; Froneman 2015:125–150; Meyer & Naudé 
1971), as it was commemorated as the day on which God 
gave a military victory to the Afrikaners (over the Zulus), 
thereby confirming the notion that the Afrikaner was blessed 
by God in a special way. This was increasingly being 
questioned by Afrikaner Christians. Later, when this 
commemoration was officially replaced by the Day of 
Reconciliation, Gaum accepted the new spirit of the day and 
articulated it in a manner fully at odds with his predecessors 
in that editor’s chair (Froneman 2015:125–150).

Gaum (2010:95–103) later described his editorship as one in 
which (white) Afrikaners were bidding farewell to apartheid. 
The NG Kerk and its official newspaper, DieKerkbode, were 
now in a more accommodating phase and had therefore 
become reticent to make strong, ‘final’ pronunciations. Gaum 
himself contributed to this new approach, as his publication 
encouraged greater sensitivity and a genuine search for peace 
through justice.

Willem de Klerk
Willem (Wimpie) de Klerk became editor-in-chief of Die 
Transvaler in 1973. This daily newspaper was founded in 
1937  in Johannesburg to promote Afrikaner nationalism as 
espoused by the NP (Muller 1990:492–495). De Klerk had 
been a philosophy professor and a pastor in the Gereformeerde 
Kerke (Reformed Churches) before he was head-hunted to 
take over the editorial leadership of Die Transvaler for its 
upcoming battle with Beeld, a new daily soon to be founded 
in Johannesburg (Scholtz, Du Plessis & De Beer 1992:304).

As editor of Die Transvaler, he soon took a critical line against 
certain policies of the Vorster government, particularly 
those pertaining to ‘petty apartheid’ (i.e. racial segregation 
in everyday life) and the political future of urban black 
people (i.e. those not accommodated in the ethnic 
‘homelands’) (Botha 2012a). In a nutshell, De Klerk 
transformed the conservative Transvaler (founded by H.F. 
Verwoerd in 1937) into a much more liberal paper, whilst 

also continuing his column in the more widely read Rapport, 
thus keeping his country-wide audience (Mouton 2002:144; 
Scholtz 1992a:267, 268).

Upon De Klerk’s death in 2009, a senior Afrikaans journalist, 
Tim Du Plessis, noted that De Klerk had given ‘gravitas’ to 
Die Transvaler, which attracted readers (Du Plessis 2009). 
He was a ‘wordsmith who had the knack of finding the 
right word or phrase’; with other leading editors such as 
Piet Cillié and Schalk Pienaar, De Klerk ‘continuously 
challenged conceited Afrikaner nationalists’ solutions’ 
(Du Plessis 2009:7; translated).

De Klerk’s views drew strong reaction, resulting in him being 
denigrated by critics within the NP (Richard 1986:105). He also 
endured the worst of times when it was found that his paper’s 
circulation figures had been manipulated (Botha 2012a; Scholtz 
1992b:291–292). He later resigned as editor of Die Transvaler, 
but was in 1983 appointed editor-in-chief of Rapport, a much 
larger newspaper (Scholtz 1992a:273). This restored him to 
an eminent position of influence, which he used to espouse 
his ‘verligte’ (liberal) views on various issues, including a 
new constitutional dispensation and the government’s 
stance on the ANC (which was still banned at the time) 
(Botha 2012b).

On 07 July 1985, De Klerk wrote in Rapport that ‘the apartheid 
policy was no basis on which to build the future’ and that 
‘blacks had to be given participation from top to bottom’ 
(Rapport 04 August 1985; translated). Given that government 
had just taken a major step by bringing mixed races and 
Indians into parliament, his criticism was telling, although 
hardly radical. This was exactly what the opposition 
Progressive Federal Party had earlier proposed, but De Klerk 
was now writing this in a government-supporting Afrikaans 
newspaper. As such it was ground-breaking and salient. 
Fortunately, Rapport had since its founding in 1970 been an 
independent newspaper, critical in style, as developed by its 
first editor, Willem Wepener (Scholtz 1992a:260, 261).

De Klerk’s outspoken views resulted in tension between him 
and the board of directors. His position was not supported by 
somewhat weakening circulation figures. He later wrote that 
he experienced the pressure to be more supportive of the NP 
government as repulsive, impairing his credibility and 
obstructing him to do his job as editor (Botha 2012b). After 
four productive years, he resigned under huge pressure and 
took early retirement (Scholtz 1992a:274).

In 2000, he wrote a book, Kroes, kras, kordaat, leading to sharp 
criticism by a former member of his staff at Die Transvaler, 
Chris Louw. Louw’s ‘open letter’ to De Klerk (which became 
known as the ‘Boetmanbrief’) challenged De Klerk for his 
moral and intellectual support of the NP, thereby contradicting 
the narrative of De Klerk being a thought leader. This resulted 
in a long polemic in Afrikaans newspapers (Louw 2001:7–35).

However, when De Klerk died in 2009, he was lauded for this 
contribution to the renewal of Afrikaans journalism. A former 

http://www.ve.org.za�


Page 6 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

colleague and editor, Harald Pakendorf, remarked: ‘He 
prepared people to be more receptive of a new political 
approach’ (Beeld 08 Augustus 2009; translated).

Schalk Pienaar
The Sunday newspaper Die Beeld was started in 1965 with 
Schalk Pienaar as editor. Pienaar’s robust, confrontational 
journalism confirmed the worst fears of his conservative 
critics. He drew many readers, but also made a fair number 
of enemies, particularly amongst far-right Nationalists, some 
of whom later broke away from the ruling NP to form the 
Herstigte Nasionale Party (Serfontein 1970:219–230).

Writing in the first edition of the new paper, the senior 
political commentator of the Nasionale Pers group said that 
‘by serving the Afrikaner Die Beeld also endeavoured to serve 
all of South Africa and its people’ (De Villiers 1992:242; 
translated). Given the strong apartheid sentiments still 
prevalent in 1965, this statement did not come across as 
obvious at it would seem today.

Pienaar’s newspaper actively tried to broaden the minds of 
its white Afrikaans readers by challenging them in various 
ways. This included the introduction of English-speaking 
commentators such as Dennis Worrall (Pienaar 1979:82–85). 
The paper’s political reporting was notably more critical in 
comparison to what Afrikaans readers had been used to 
with NP-supporting papers. Davis (1983:34) concludes in 
her study of Die Beeld that the paper precipitated the 
emancipation of Afrikaans journalism: ‘It was the beginning 
of the end of subservient Afrikaans newspapers’ (Davis 
1983:34; translated). Pienaar’s biographer, Alex Mouton, 
describes his role as meaningful but also acknowledges the 
role of colleagues (Mouton 2002:163).

The 1969 revolt as well as the 1982 breakaway by the 
Conservative Party were, in retrospect, necessary for later 
reforms to be accepted by the party, as the NP had thus shed 
its more conservative supporters (see Giliomee 2012:174–176). 
In this regard, Pienaar and his colleagues at other Afrikaans 
newspapers supported a break with orthodoxy, en route to the 
more fundamental shifts of the 1990s (see Mouton 2002:52; 
Richard 1986:97–102,111–114, 118–122).

Pienaar’s contribution was more than only the practice of 
adversarial journalism, which had rarely been seen before in 
Afrikaans. His passion was to confront Afrikaners with ‘hard 
truths and challenges’ (Mouton 2002:110, 164; translated). 
This approach was also transplanted to the later daily 
newspaper called Beeld, which was also edited briefly by 
Pienaar (Mouton 2002:137–146). A former colleague points 
out that Pienaar chose to fight the injustices of apartheid from 
within, railing against ‘despicable, crazy discrimination 
based on colour alone’ (Holtzapfel 2016). However, Pienaar 
believed that ethnic homelands for black people were 
part  of  the solution, that is, ‘grand apartheid’ (Mouton 
2002:110–112, 120). Notwithstanding this support for a policy 
that would later be totally discredited, he was a ‘revolutionary’ 

editor (as described by an English-speaking editor fiercely 
opposed to apartheid) and a fighter for justice who made a 
significant contribution to the moral awakening of Afrikaans 
newspaper readers. For this, he was acknowledged by 
President Nelson Mandela, who conferred on him the Order 
of Ikhamanga in Silver (Mouton 2002:163–164; also see 
Scholtz et al. 1992:314; Serfontein 1970:221).

Max Du Preez
In the midst of a state of emergency in the 1980s, Max Du 
Preez and a small group of Afrikaans journalists turned their 
backs on the mainstream media and started an alternative 
weekly, Vrye Weekblad (Free Weekly) (Du Preez 2005:5, 
2009:217–224). By the time the weekly closed its doors in 
1994, South Africa had changed unrecognisably. In this 
transformation process, Vrye Weekblad not only played a role 
in uncovering some of the apartheid regime’s dark secrets 
but was also symbolically important, as it fiercely opposed 
apartheid in the Afrikaans, the primary language of the 
government.

Du Preez started his career at the government-supporting 
newspapers Die Burger and Beeld, covering parliament and 
the road to independence in Namibia. He later moved to the 
more critical English-language Financial Mail, Sunday Times 
and Business Day. However, the restless Du Preez self-
avowedly did not fit there either (Du Preez 2003:139).

Vrye Weekblad then became his vehicle to practice an 
adversarial, anti-establishment form of journalism, asking 
incisive questions about Afrikaner history and culture in a 
manner not seen before (Du Preez 2003:172, 173). Holy cows 
were slaughtered mercilessly, although not without some 
humour (Norton 2013).

Politically motivated violence and the ‘hypocrisy and 
injustices of apartheid’ featured strongly in Vrye Weekblad 
(Honiball 2013). Du Preez recalls that the apartheid state’s 
assassinations came increasingly closer as he knew some of 
the victims. It became, in a way, his and Vrye Weekblad’s 
‘business’ (Du Preez 2005:66). Apartheid ‘death squads’ were 
exposed, in particular the murder of anti-apartheid activists 
(cf. Du Preez 2005:38–47; Vrey 2013:33–35).

In doing so, Vrye Weekblad confronted its relatively small 
readership with brutal realities; however, these shocking 
reports could not be ignored by the mainstream press. Du 
Preez and his colleagues clearly believed that apartheid had 
to be exposed fully before there could be justice and peace, 
although no theological motivation should be attributed 
here.

Du Preez provocatively stated that he was not ashamed of 
calling himself an Afrikaner or Boer (Vrye Weekblad 30 May–06 
June 1991). This said much about his free spirit, and his 
refusal to be placed in a traditional ethnic box: he was 
indeed unashamed of his roots, but certainly not in the 

http://www.ve.org.za�


Page 7 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

same way as right-wingers would cast themselves (Pretorius 
& Froneman 2018; Vrey 2013:31, 32).

Vrye Weekblad closed in 1994, as it was financially crippled by 
overseas funding for alternative, anti-apartheid publications 
drying up in the wake of the new democratic dispensation, as 
well as by a libel case finding that went against Vrye Weekblad 
(the publication was, however, vindicated, too late, in a 
subsequent court ruling) (Du Preez 2003:224–232).

Du Preez then moved to the national broadcaster, the South 
African Broadcasting Corporation, where he was involved 
in the investigative programme Special assignment as well 
as  in coverage of the Truth and Reconciliation hearings. 
Eventually, his robust, uncompromising style did not sit 
well with the new managers who supported the African 
National Congress in a compliant manner and he was fired 
(Du Preez 2009:294–304).

Du Preez now became a respected writer and political 
commentator on various platforms and in newspapers, 
including News24, Die Burger and Beeld, publications he had 
left years ago, under the previous dispensation (Pretorius 
2008:17–20; Retief 2015). In 2019, with the support of a major 
media house, he revived Vrye Weekblad, but now as an Internet 
publication.

His editorship of the original Vrye Weekblad will, however, 
remain a high point of his remarkable career of seeking justice 
(and peace) through journalism.

Some journalistic conclusions
The journalistic efforts described above entailed various 
approaches. This possibly resulted in some success, that is, 
a contribution to peace via justice-supporting journalism. 
How successful they were is not at issue here, but the 
manner in which they utilised their editorial positions 
for  the greater good – efforts that can also be appreciated 
theologically.

Both Pienaar and Du Preez challenged the establishment 
with a combination of robust reporting and agitating 
comment. But whereas Die Beeld was a mass newspaper 
that  had to balance its strong political thrust with (other) 
populist content, Vrye Weekblad had the freedom to be 
overtly political. Cultural issues more often than not also 
had a strong political dimension.

Die Beeld was published by Nasionale Pers and was thus 
linked strongly to the NP, its policies and its loyal Afrikaner 
supporters in the years 1965–1970. Pienaar did indeed 
challenge the conservative (‘verkrampte’) interpretation of 
Afrikaner nationalism but was still within the kraal. On the 
other hand, Du Preez was free of these restrictions, had a 
free-thinking readership and edited Vrye Weekblad 20 years 
later, thus at a stage when the apartheid dream had all but 
disintegrated and the Afrikaner establishment was fighting 
with its back against the wall.

Willem de Klerk was not a hands-on editor at Die Transvaler 
and Rapport, but his influence was marked. He was a thinker 
who carefully sought ways to reform grand apartheid to 
become a more just dispensation. As a commentator, he was 
certainly a leading voice, but he later acknowledged that his 
efforts to bring about peace through justice fell short. 
However, his role as political writer and editor cannot be 
ignored. In the same vein, another theologian, Frits Gaum, 
can be mentioned. As editor of Die Kerkbode, he had to be 
careful, but he questioned and was prepared to change.

Gaum’s softer tone is echoed in the remarkable work done by 
Doret Jansen at the WTR (and sister papers). Jansen also 
encouraged dialogue but actively became involved in various 
community projects. Both Gaum and Jansen sought peace 
through justice, but Gaum could naturally write in another 
register and with a theological dimension not possible in a 
community paper.

Had De Klerk or Gaum been inclined to edit their 
publications with more anti-apartheid vigour, they would 
surely have been relieved of their duties promptly. As it 
was, De Klerk was fired – twice. Pienaar was in the fortunate 
position that his board of directors stood firmly behind him, 
but he would have been removed if he blatantly rejected 
apartheid outright.

Some theological conclusions
The diverse ways in which the editor-journalists reacted to 
the apartheid-era contexts within which they worked and the 
boundaries they sought to stretch, ought to be seen as a sign 
of their authenticity. Not speaking with a unified voice, but 
precisely the different ways by which and contexts within 
which they wrought their trade, show the validity of their 
enterprise; this, despite all manner of criticism that can, of 
course, be brought against them as individuals, as a group 
and as implicated perpetrators in the apartheid project. 

Without arguing that their endeavours were thus only self-
effacingly noble and free from self-interest or even forms of 
racism, we pose the further question: can we accuse without 
implying our own guilt, in similar and other ways too? It 
seems that whilst these editors may have been cased within 
the group-think and the contexts of their times, they did in 
some sense try to act prophetically, by promoting peace and 
justice – not as opposites, but conjointly – through the 
medium of their respective publications. Even Du Preez, who 
at first worked for apartheid-supporting papers and later for 
English-language papers that opposed apartheid, but whose 
owners and readers benefited to some extent from the 
apartheid state, was only more substantially freed to oppose 
apartheid with no holds barred when he founded his own 
paper. Even then, he had to deal with the financial realities of 
publishing a weekly, and with the legal framework, which 
consumed much of his resources.

As we saw indicated in briefest instances from the history 
of Christianity, each decision and utterance is fraught with 

http://www.ve.org.za�


Page 8 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

dangers, as much to the speakers themselves, directly and in 
their own time, as to us who may later from a different 
world (cf. Sparks 1994) seek to wrangle in our own image 
and mangle according to our particular ethical horizons 
their life’s work. To judge harshly is all too easily done. To 
evaluate historically sensibly is a difficult undertaking, yet 
educationally more productive: more may be gleaned in 
reflection for our own practice in our own contexts.

A hermeneutical approach such as this could lead to the 
accusation that one somehow seeks to excuse those who did 
not do more against the apartheid project, as insiders – albeit 
to various degrees – in that socio-political system. To seek to 
understand however does not mean the same as seeking to 
offer justifications. As important for the purposes here is that 
the phenomenological orientation employed facilitates, as a 
next step, an evaluative or interpretative framework, such as 
that from theology, on journalistic activities. This approach 
could contribute in some measure to understanding 
responsible journalism in the apartheid era other than the 
brave anti-apartheid journalism practised by many journalists 
at their own peril.

Journalism remains, in conclusion, an art and craft that 
was (and is) by its very nature ‘embedded’, involved in a 
matrix of economic, ideological, legal and other contextual 
realities.

Acknowledgements
Competing interests 
The authors have declared that no competing interests exist.

Authors’ contributions
J.D.F. conceptualised the article and wrote the journalistic-
historical parts. C.J.L. provided the theological-interpretative 
framework. J.D.F. and C.J.L. together added the critical 
evaluations.

Ethical consideration 
This article followed all ethical standards for a research 
without direct contact with human or animal subjects.

Funding information
This research received no specific grant from any funding 
agency in the public, commercial or not-for-profit sectors.

Data availability statement
Data sharing is not applicable to this article as no new data 
were created or analysed in this study.

Disclaimer
The views and opinions expressed in this article are those of 
the authors and do not necessarily reflect the official policy or 
position of any affiliated agency of the authors.

References
Bailey, E., 2012, ‘“Implicit religion?”: What might that be?’ Implicit Religion 15(2), 

195–207. https://doi.org/10.1558/imre.v15.i2.15481

Beeld, 08 Augustus 2009. 

Beeld, 13 April 1993, ‘ANC beloof nog geweld’. 

Botha, A., 2012a, ‘Willem de Klerk se eerste treë as redakteur’, K’rant, 19 October 
2012, viewed 01 May 2020, from http://perskor.blogspot.com/2012/10/willem-
de-klerk-se-eerste-tree-as.html#more.

Botha, A., 2012b, ‘Willem se “et tu Brute”-oomblik met FW’, K’rant, 16 November 
2012, viewed 01 May 2020, from http://perskor.blogspot.com/2012/11/willem-
se-et-tu-brute-oomblik-met-fw.html#more.

Cillié, P.J., 1992, ‘Pers en party’, in W.D. Beukes (ed.), Oor grense heen: Op pad na ’n 
nasionale pers 1984–1990, pp. 457–486, Nasionale Boekhandel, Cape Town.

Coetzee, J.H., 1984, Geloftedag: gister, vandag, môre, Instituut vir Reformatoriese 
Studie, Potchefstroom.

Dallmayr, F., 2007, In search of the good life: A pedogogy for troubled times, University 
Press of Kentucky, Lexington, KY.

Davis, H., 1983, ‘Die politieke en joernalistieke impak van die Sondagkoeoorant Die 
Beeld, 1965–1970’, Master’s thesis, Stellenbosch University, Stellenbosch.

De Villiers, D.C., 1992, ‘Die Beeld’, in W.D. Beukes (ed.), Oor grense heen: Op pad na 
’n nasionale pers 1984–1990, pp. 220–253, Nasionale Boekhandel, Cape Town.

Du Plessis, T., 2009, ‘Verligte rebel in die binnekring’, Beeld, 10 Augustus, p. 7.

Du Preez, M., 2003, Pale native: Memories of a renegade reporter, Zebra Press, 
Kaapstad.

Du Preez, M., 2005, Oranje blanje blues: ’n nostalgiese trip, Zebra Press, Kaapstad.

Du Preez, M., 2009. Dwars: Mymeringe van ’n gebleikte Afrikaan, Zebra Press, Kaapstad.

Du Toit, S., 1959, Die Heilige Skrif en rasseverhoudinge (met besondere toepassing op 
Suid-Afrikaanse toestande), Pro Rege-Pers, Potchefstroom.

Froise, M. (ed.), 1986, South African Christian handbook, World Vision of Southern 
Africa, Florida.

Froneman, J.D., 2015, ‘Die Kerkbode en die viering van Geloftedag, 1910–2010’, 
Stellenbosch Teologiese Joernaal 2015(1), 125–150. https://doi.org/10.17570/
stj.2015.v1n1.a6

Gaum, F., 2004a, Op pad met God en mense, Ex Animo, Kaapstad.

Gaum, F., 2004b, ‘“Fun to annoy people ...”? Kerkbode maak al 155 jaar lank 
rimpels …’, Kerkbode Bylaag, 30 Januarie, bl 8.

Gaum, F.M., 1997, Die verhaal van die Ned Geref Kerk se reis met apartheid, 
1960–1994. ‘n Getuienis en belydenis, Hugenote-Uitgewers, Wellington.

Gaum, F.M. 2010, ‘Kerkbode ná 160 jaar’, Ned. Geref. Teologiese Tydskrif 51, 95–103. 

Gibson, R., 2007, Final deadline: The last days of the Rand Daily Mail, David Philip, 
Kaapstad.

Giliomee, H., 2004, Die Afrikaners – ’n bibliografie, Tafelberg, Kaapstad.

Giliomee, H., 2012, Die laaste Afrikaner-leiers – ’n Opperste toets van mag, Tafelberg, 
Kaapstad.

Heard, T., 1990, The cape of storms: A personal history of the crisis in South Africa, 
Ravan Press, Johannesburg.

Heyns, J., 1989, ‘’n Spieël en ’n venster’, Die Kerkbode, 27 Januarie, bl 2.

Holtzapfel, J., 2016, ‘Die Boer wat buite die boks dink’, Netwerk24, viewed 01 May 2020, 
from www.netwerk24.com/Stemme/Aktueel/die-boer-wat-buite-die-boks-dink-​
20160730.

Honiball, A., 2013, ‘Vrye Weekblad: The context, cover agenda and framing of main 
themes (November 1988–June 1989)’, Honour’s thesis, North-West University, 
Potchefstroom.

Kinghorn, J. (ed.), 1986, Die NG Kerk en apartheid, Macmillan, Johannesburg.

König, A., 2006, Die groot geloofswoordeboek, CUM, Vereeniging.

Koppejan, F.W.T., 2005, ‘De verzoeningsrol van drie Klerksdorpse kranten in de 
aanloop naar de Suid-Afrikaanse algemene verkiezing in 1994’, MA dissertation, 
North-West University, Potchefstroom.

Latour, B., 1993, We have never been modern, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Lentswe, 27 Augustus 1993. 

Lombaard, C., 2001, ‘The Bible in the apartheid debate’, in J.W. Hofmeyr, C.J.S. 
Lombaard & P.J. Maritz (eds.), 1948 + 50 years. Theology, apartheid and church: 
Past, present and future (Perspectives on the Church, Series 5: Vol. 1), pp. 69–87, 
IMER (Institute for Missiological and Ecumenical Research), University of Pretoria, 
Pretoria.

Lombaard, C., 2011, ‘No empire, no Bible? Aspects of the relationship between biblical 
texts and current anti-empire views’, Studia Historiae Ecclesiasticae XXXVII, 49–65. 

Lombaard, C., 2019, ‘Weighing Schmitt’s political theology anew: Implicit religion 
in  politics’, HTS Theological Studies 75(3), 1–6. https://doi.org/10.4102/hts.
v75i3.5511

Louw, C., 2001, Boetman en die swanesang van die verligtes, Human & Rousseau, 
Cape Town.

Louw, R., 2015, ‘The “war” between the Afrikaans language press and the “cursed” 
“Engelse pers”’, in L. Rabie (ed.), ‘n Konstante revolusie: Naspers, Media24 en 
oorgange, pp. 115–124, Tafelberg, Cape Town.

http://www.ve.org.za�
https://doi.org/10.1558/imre.v15.i2.15481
http://perskor.blogspot.com/2012/10/willem-de-klerk-se-eerste-tree-as.html#more�
http://perskor.blogspot.com/2012/10/willem-de-klerk-se-eerste-tree-as.html#more�
http://perskor.blogspot.com/2012/11/willem-se-et-tu-brute-oomblik-met-fw.html#more�
http://perskor.blogspot.com/2012/11/willem-se-et-tu-brute-oomblik-met-fw.html#more�
https://doi.org/10.17570/stj.2015.v1n1.a6�
https://doi.org/10.17570/stj.2015.v1n1.a6�
www.netwerk24.com/Stemme/Aktueel/die-boer-wat-buite-die-boks-dink-20160730�
www.netwerk24.com/Stemme/Aktueel/die-boer-wat-buite-die-boks-dink-20160730�
https://doi.org/10.4102/hts.v75i3.5511�
https://doi.org/10.4102/hts.v75i3.5511�


Page 9 of 9 Original Research

http://www.ve.org.za Open Access

Maimela, S., 1987, Proclaim freedom to my people: Essays on religion and politics, 
Skotaville Publishers, Braamfontein.

Manoim, I., 1996, You have been warned, Viking, London.

Mbiti, J.S., 1986, Bible and theology in African Christianity, Oxford University Press, 
Nairobi.

McQuail, D., 1987., Mass communication theory, Sage, London. 

Meiring, P., 2003, ‘The Dutch Reformed Church and the Truth and Reconciliation 
Commission’, Scriptura 83(1), 250–257. https://doi.org/10.7833/83-0-882

Mervis, J., 1989, The fourth estate: A newspaper story, Jonathan Ball, Johannesburg.

Meyer, R. & Naudé, B., 1971, ‘Geloftedag: Christusfees of Baälfees?’ Supplement to 
Pro Veritate, 15 Desember.

Miner, M. & Dowson, M. (eds.), 2016, Proceedings of the spirituality, culture and 
well-being conference (Inaugural Conference of the Lumen Research Institute, 
Excelsia College & Indiana Wesleyan University, 4th-5th October 2016), Lumen 
Research Institute/Centre for Human Interaction, Learning and Development, 
Sydney.

Moila, M.P., 1991, ‘Invasion of theological thinking by political ideologies in South 
Africa’, Journal of Theology for Southern Africa 75, 25–36. 

Monama, C., 2002, ‘For her journalism was a calling’, North West Record, 10–11 
October, p. 4.

Motlhabi, M.B.G., 1987, ‘Liberation theology: An introduction’, in P. de Villiers (ed.), 
Liberation theology and the Bible, pp. 1–14, Unisa, Pretoria.

Mosala, I.J., 1987, ‘Biblical hermeneutics and black theology in South Africa’, PhD 
dissertation, University of Cape Town, Cape Town.

Mouton, A., 2002, Voorloper. Die lewe van Schalk Pienaar, Tafelberg, Cape Town.

Muller, C.F.J., 1990, Sonop in die suide, Nasionale Boekhandel, Cape Town.

Ngcokovane, C.M., 1989, ‘Religious and moral legitimations of apartheid in Nederduitse 
Gereformeerde Kerk, Nationalist Party and Broederbond, 1948-present’, 
PhD  dissertation, Emory University, University Microfilms International, Ann 
Arbor, MI.

NIR News (National Initiative for Reconciliation), 1990, Special report: National 
conference of Churches in South Africa, p. 1, Robin Briggs, Pretoria, viewed 
02 January 2020, from https://williejonker.co.za/19901201/.

Nolan, A., 1982, Biblical spirituality, The Order of Preachers (Southern Africa), Springs.

North West Record, 10–11 October 2002. 

Norton, C.C.A., 2013, ‘Die konteks, voorbladagenda en raming van Vrye Weekblad 
tussen Julie 1989 en Februarie 1990’, Honneursskripsie, Noordwes-Universiteit, 
Potchhefstroom.

Nürnberger, K., Tooke, J. & Domeris, W., 1989, Conflict and the quest for justice, 
Encounter, Pietermaritzburg.

Olivier, A., 1998, Bode op die spoor van die Woord: 150 Jaar met Die Kerkbode, Lux 
Verbi, Cape Town.

Pienaar, S., 1979, Getuie van groot tye, Tafelberg, Cape Town.

Plaatjies-Van Huffel, M.-A. & Modise, L. (eds.), 2017, Belhar confession. The embracing 
confession of faith for church and society, Sun Press, Stellenbosch.

Pretorius, C. & Froneman, J.D., 2018, ‘Vrye Weekblad se gebruik van Boer as prys- en 
skeldnaam in ’n kulturele tussenruimte’, Tydskrif vir Geesteswetenskappe 58(4–1), 
752–769. https://doi.org/10.17159/2224-7912/2018/v58n4-1a9

Pretorius, L., 2008, ‘Maverick Max’, The Media, September, p. 17.

Retief, H., 2015, ‘Minder baklei, meer lief wees’, Rapport Weekliks, 25 January.

Richard, D., 1986, Tussen bid en droom: ’n Koerantman het albei nodig, Constantia, 
Pretoria.

Rosenfeld, A., 2001, ‘Reporting on the state of emergency in Die Kerkbode (1985–
1990)’, in G. Mitchell & E. Mullen (eds.), Religion and the political imagination in a 
changing South Africa, pp. 143–174, Waxmann, Münster.

Rosenfeld, A., 2001, ‘Reporting on the state of emergency (1985–1990) in Die 
Kerkbode, 1985–1990’, Scriptura 16(1), 107–117.

Scholtz, J.J.J., 1992a, ‘Rapport’, in W.D. Beukes (ed.), Oor grense heen, pp. 254–276,  
Nasionale Boekhandel, Cape Town. 

Scholtz, J.J.J. 1992b, ‘Sirkulasiestryd’, in W.D. Beukes (ed.), Oor grense heen, 
pp. 290–301, Nasionale Boekhandel, Cape Town.

Scholtz, J.J.J., Du Plessis, T. & De Beer, A.S., 1992, ‘Beeld’, in W.D. Beukes (ed.), Oor 
grense heen, pp. 302–326. Nasionale Boekhandel, Cape Town.

Scholtz, L., 2015, ‘Pers, party en Afrikanernasionalisme’, in L. Rabie (ed.), ‘n Konstante 
revolusie: Naspers, Media24 en oorgange, pp. 27–36, Tafelberg, Cape Town. 

Schmitt, C., 1922 (1934), Politische Theologie. Vier Kapitel zur Lehre von der 
Souveränität (2. Auflage), Verlag Von Duncker & Humblot, München.

Schmitt, C., 1970 (2008), Politische Theologie II. Die legend von der Erledigung jeder 
politischen Theologie (5. Auflage), Duncker & Humblot, Berlin.

Serfontein, J.H.P., 1970, Die verkrampte aanslag, Human & Rousseau, Cape Town.

Serfontein, J.H.P., 1982, Apartheid change and the NG Kerk, Taurus, Emmerentia.

Shaw, G., 1999, The Cape Times: An informal history, David Philip, Cape Town. 

Sparks, A., 1994, Tomorrow is another country, Struik Publishers, Cape Town.

Thesnaar, C., 2013, ‘Reformed Churches struggle for justice: Lessons learnt from their 
submissions before the TRC: The Reformed Churches in South Africa and the 
struggle for justice: Remembering 1960–1990’, Ned. Geref. Teologiese Tydskrif 
54(3/4), 54–66. https://doi.org/10.5952/54-3-4-389

Tyson, H., 1987, Conflict and the press, Argus, Johannesburg.

Tyson, H.,1993. Editors under fire, Random House, Kaapstad.

Van Wyk, J.H., 2008, ‘Vrede’, in F. Gaum, A. Boesak & W. Botha (eds.), Christelike 
kernsensiklopedie, Lux Verbi BM, pp. 1175–1176, Bybelkor, Wellington. 

Villa-Vicencio, C., 1977, The theology of apartheid, Methodist Publishing House, Cape 
Town.

Villa-Vicencio, C., 1988, Trapped in apartheid. A socio-theological history of the 
English-speaking churches, Orbis, Maryknoll. 

Villa-Vicencio, C., 1996, The spirit of freedom. South African leaders on religion and 
politics, University of California Press, Berkeley, CA.

Vrey, M., 2013, ‘Die konteks, voorbladagenda en raming van Vrye Weekblad tussen 
November 1990 en Junie 1991’, Honnours dissertation, North-West University.

Vrye Weekblad, 30 May–6 June 1991. 

http://www.ve.org.za�
https://doi.org/10.7833/83-0-882�
https://williejonker.co.za/19901201/�
https://doi.org/10.17159/2224-7912/2018/v58n4-1a9�
https://doi.org/10.5952/54-3-4-389�

